TriplePro Banner

Stacey Rookhuizen

Geplaatst op:
11 jan 2025

We kennen Stacey Rookhuizen (38) als mediapersoonlijkheid en jurylid met een scherpe visie in de entertainmentindustrie. Als jongste jurylid ooit in de Nederlandse versie van X-Factor wist ze al snel de aandacht te trekken met haar uitgesproken mening. Maar Stacey is meer dan alleen een televisiepersoonlijkheid; ze is een ondernemer die op haar zestiende een eigen platenlabel begon, concerten organiseerde én een eigen sieradenlijn ontwikkelde. Inmiddels runt ze al acht jaar Bombilate Media en maakt ze televisie voor merken. 

Stacey, we kennen je natuurlijk onder andere van je carrière in de televisie- en muziekindustrie. Waar houd je je momenteel allemaal mee bezig?

“Ongeveer acht jaar geleden ben ik begonnen met een nieuw bedrijf, Bombilate Media. Wij maken televisie voor adverteerders zoals Bouwmaat, Danerolles, Sportlife en ANWB. Als mensen in de kroeg vragen wat ik nu doe, zeg ik: ‘Ik heb een reclamebureau’, om er snel vanaf te zijn. Maar eigenlijk probeer ik mijn ervaring uit de televisiewereld, waar ik jarenlang zowel voor als achter de schermen heb gewerkt, toe te passen in de reclamewereld.”

Welke ervaring heb je precies meegenomen uit je tijd in de televisiewereld?

“Het gaat vooral om wat ik heb geleerd als programmamaker. Ik heb veel gezien en geleerd bij Talpa, waar ik werkte voor John de Mol. Alles wat ik toen voor tv heb gedaan, probeer ik nu toe te passen in mijn werk voor Bombilate. We houden ons bezig met het ontwikkelen van creatieve merkcampagnes die authentiek zijn, net als de tv-programma's waar ik aan heb meegewerkt. We denken en produceren kortom als tv-makers, niet als reclamemakers.”

Je bent op jonge leeftijd al begonnen met ondernemen; je was 16 jaar toen je begon met je eigen platenlabel. Hoe kwam je erbij om zo jong in de muziekindustrie te stappen?

Lachend: “Wauw, dat is inmiddels al 21 jaar geleden! Ik was 16 en gek op muziek. Ik ging vaak naar kleine poppodia en zag daar bandjes spelen die ik geweldig vond, maar die niemand kende. Toen ontdekte ik dat veel nieuw talent geen kans kreeg, vooral doordat de muziekindustrie klappen kreeg vanwege illegaal downloaden. De omzet van muziek kelderde en alle aandacht ging naar de grote sterren. Dat moest anders, vond ik, en daarom begon ik Stacey Records. Meer uit baldadigheid, maar het werkte!”

Hoe wist je dat je oog had voor talent?

“Het label heette Stacey Records. Dat was geen naamsverheerlijking, maar ik heb simpelweg zo genoemd omdat het gebaseerd was op mijn muzieksmaak. Ik bracht muziek uit wat ik zelf tof vond, en blijkbaar dachten anderen er ook zo over. Het was puur een kwestie van mijn intuïtie volgen.”

Heb je dit altijd al willen doen, of had je andere plannen toen je jonger was?

“Goeie vraag, eigenlijk geen idee. Ik weet niet wat ik vroeger wilde worden, en eerlijk gezegd weet ik dat nu nog steeds niet. Ik durf wel te zeggen dat er binnen een paar jaar weer een carrièreswitch komt. Ik weet alleen nog niet welke kant op of wanneer. Ik ben de afgelopen 21 jaar al meerdere keren geswitcht en dat bevalt me goed. De creativiteit heeft er in ieder geval altijd ingezeten.”

Waar komt die behoefte aan vernieuwing vandaan?

“Ik ben vrij ongeduldig en raak snel verveeld. Ik heb altijd het gevoel dat ik mezelf opnieuw moet uitdagen. Acht jaar geleden kwam ik op het idee om televisie voor merken te gaan maken. Ik zag merken op social media die hun tv-commercials op Instagram of Facebook gooiden en dacht: hier kunnen ze veel meer mee. Je kunt als merk een verhaal vertellen met langere series en diepere en vooral meer echte, emotionele content. Dat was voor mij het moment om Bombilate te starten.”

Is dat ongeduld de reden dat je uiteindelijk bent gestopt met je platenlabel?

“Ja, het was tijd voor iets nieuws. Ik merkte dat ik niet meer zo gemotiveerd was. Als ik dat voel, kan ik beter stoppen en iets anders gaan doen. Ik heb precies vijf jaar Stacey Records gerund. We vierden dat met een groot feest in Paradiso. Het was tijd voor een volgende stap.”

Heb je ooit het gevoel gehad dat je niet serieus genomen werd omdat je zo jong was?

“Absoluut. En dat gevoel heb ik soms nog steeds. Maar ik heb het altijd als mijn kracht gezien. Ik herinner me een interview met De Telegraaf waarin ik zei: ‘Ik ben jong, blond en een platenbaas’. Dat werd toen de kop van het artikel, en opeens was dat mijn kracht. Het is een kwestie van je zwaktes omarmen en ze in je voordeel gebruiken.”

Daarna was je op televisie te zien als jurylid bij X-Factor en The next pop talent. Wat vond je het moeilijkste aan het beoordelen van talent op televisie?

“Eigenlijk vond ik dat helemaal niet zo moeilijk. Het draait om het herkennen van iets bijzonders, iets unieks dat opvalt. Miljoenen mensen kunnen zingen, maar er zijn er maar een paar die echt doorbreken. Het gaat niet alleen om de stem, maar om een geboren artiest zijn. Iets wat je grijpt en blijft hangen.”

Zijn er artiesten die je in het bijzonder zijn bijgebleven?

“Jaap Reesema en Lisa Lois van X-Factor komen meteen in me op. Jaap doet het nog steeds heel goed. Ze hadden beide iets speciaals, iets eigens.”

Inmiddels run je al acht jaar Bombilate. Hoe ben je in deze carrièreswitch gerold?
Alles wat ik heb gedaan in mijn carrière is heel organisch verlopen. Het ene leidt tot het andere.Ik kwam bij X-Factor terecht als jurylid, dus daar ontstond weer een nieuwe carrière. Ik heb nooit echt een vast plan gehad, maar ben steeds weer in iets nieuws gerold. Dat maakt het werk ook spannend; ik weet nooit precies wat de volgende stap zal zijn. Maar werken met merken is altijd een rode draad geweest. Ik ontdekte al op jonge leeftijd dat dat iets is waar ik energie van krijg. Zo werden mijn concerten destijds gesponsord door Unox. Merken houden van leuke, oprechte initiatieven, en daar speel ik op in.”

Zie jij jezelf meer als ondernemer of als iemand die gewoon doet wat ze leuk vindt?

“Het één sluit het ander niet uit. Ik doe wat ik leuk vind, maar ik ben ook ondernemer in de zin dat ik sinds mijn zestiende mijn eigen geld verdien en nooit voor een baas heb gewerkt. Die vrijheid is voor mij het mooiste aspect van ondernemerschap. Ik kan mijn eigen agenda bepalen, hard werken als het moet, maar ook even een paar maanden vrij nemen als ik daar zin in heb.”

Hoe heeft dat idee van authenticiteit vorm gekregen in wat je nu doet met Bombilate Media?

“Ik roep al sinds de oprichting van Bombilate: ‘Écht is echt beter!’ Alles wat we maken staat in het teken van echte mensen, echte verhalen en echte emoties. Geen acteurs dus, wat in 95 procent van de gevallen in reclame natuurlijk wel het geval is. Ik sla een brug tussen de tv- en reclamewereld: of het nu een datingshow is, een quiz, reality- of een talkshow, we werken met echte mensen in echte situaties. Zo brengen we diezelfde echtheid naar de wereld van reclame, wat voor merken een groot verschil kan maken. Mensen hebben een ingebouwd vermogen om oprechtheid te herkennen en waarderen dit.”

Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen voor creatieve ondernemers?

“Eén van de grootste uitdagingen is dat je altijd zelfdiscipline moet opbrengen. Niemand vertelt je wat je moet doen, dus je moet het zelf allemaal uitzoeken. Daarnaast is blijven vernieuwen belangrijk, zeker als je in een creatieve sector werkt.”

Waar ben je het meest trots op?

“Ik ben trots op Bombilate, omdat het iets nieuws is en ik het gevoel heb dat we iets anders doen in de markt. We maken tv-formats voor merken die ook op televisie worden uitgezonden, zoals ANWB Wildkampeerders. Dat was zo’n tof project! We koppelden singles aan elkaar op een kampeertrip. Als ze de volgende ochtend met dezelfde kleding uit de tent kwamen, als ANWB-stelletje, was het experiment geslaagd. Deze serie is uitgezonden bij SBS6 en terug te kijken via KIJK.nl.”

En heb je in die 21 jaar als ondernemer ook blunders gemaakt?

“Zeker wel, maar het mooie is dat je die vaak snel vergeet. We hebben campagnes gemaakt die ik zelf fantastisch vond, maar die niemand zag omdat we bijvoorbeeld niet met een goed mediabureau samenwerkten. Gelukkig blijven die fouten niet lang hangen.”

Je werkt nu vooral achter de schermen, maar hebt een indrukwekkende carrière op televisie. Je was jurylid in X-Factor en The next pop talent, presenteerde Project Catwalk, deed mee aan onder andere Ranking the stars, Ik hou van Holland, Strictly come dancing en De gevaarlijkste wegen van de wereld. Zou je zulke projecten nog weer willen doen?

“Ik word weleens benaderd, maar eigenlijk wijs ik dat altijd af. Het voelt als een gepasseerd station. BN’er spelen om het BN’er spelen ligt al heel lang achter me. Daarnaast vind ik het ook wel lekker dat ik iets anoniemer over straat kan. Dat was best heftig toen. Het was leuk om meegemaakt te hebben, maar ik vind het fijn om nu achter de schermen te werken. Hoewel ik wel aan mijn eigen promotie zou kunnen werken. Op mijn zestiende was ik heel goed in mezelf promoten en mezelf neerzetten als ‘jong, blond en platenbaas’, toch vind ik dat nu op mijn 38e een stuk lastiger. Bombilate draait ontzettend goed en we maken mooie cases, maar feit is wel dat bijna niemand weet wat ik nu doe.”

Waarom is dat nu moeilijker, denk je?
“Je bent een stuk schaamtelozer als je jong bent. Je bent nergens bang voor en een stuk naïever, waardoor je er veel harder ingaat. Als je ouder wordt, word je misschien iets terughoudender. Maar ik probeer dat gevoel wel weer op te roepen. Als ik even niet weet wat de volgende stap moet zijn, probeer ik te bedenken wat de zestienjarige Stacey zou doen.”

Is die naïviteit ook de reden dat je in 2011 op de cover van Playboy bent verschenen? 

“Ik vind dat je zoveel mogelijk dingen moet doen in je leven die je niet meer vergeet. En dit was te gek om mee te maken. Ik kijk er op terug met een hele grote lach, maar zo spannend is het nou ook weer niet.”

Hoe ga je om met kritiek?

“Vooral in de tijd van X-Factor was er een vrij duidelijk imago gecreëerd door de media, waar ik overigens zelf in meespeelde. Ik denk dat ik goed om kan gaan met meningen van anderen, want die interesseren me niet zo. Vooral mensen die ik niet ken. Des te meer doet de mening van iemand die ik wel ken me wat.”

Wat is het belangrijkste advies dat je zou geven aan jonge ondernemers of ondernemers in het algemeen?
“Wees niet bang. Het is belangrijk om te beseffen dat als jij niets doet, er ook niets gebeurt. Als ondernemer moet je uiteindelijk zelf de verantwoordelijkheid nemen en dingen oplossen. Je kunt natuurlijk samenwerking zoeken en hulp vragen, maar uiteindelijk ben je op jezelf aangewezen. Dat heb ik echt geleerd. Wachten op werk of wachten tot er iets gebeurt, werkt niet. Je moet er actief achteraan gaan, anders komt er niks van terecht."

Dus gewoon doen en proberen?
"Ja, precies. Gewoon gaan. Maar ga vooral niet ondernemen met het doel om geld te verdienen. Dat klinkt misschien cliché, maar voor mij was geld verdienen nooit de hoofdreden om iets te starten. Ik had een idee en wilde dat uitvoeren omdat ik er plezier in had. Dat is de essentie."

Hoe is bij jou de balans tussen werk en privé?
"Heel goed, gelukkig. Ik ben goed geworden in ontspannen, in niks doen. Zeker nu, met Bombilate, werk je soms maandenlang keihard aan een productie. Daarna heb je weer een periode van rust, en dan kan ik ook echt zeggen: 'De komende weken doe ik even niets.' Het is of rennen of stilstaan, en van dat stilstaan moet je echt leren genieten."

Is dat iets wat je in het begin moeilijk vond?
"Dat heb ik wel moeten leren. Het helpt als je financiële onafhankelijkheid hebt, zodat je je geen zorgen hoeft te maken als je even een tijdje niks doet. Maar ik denk dat naarmate je ouder wordt, je ook iets minder ongeduldig bent en je jezelf die rust meer gunt."

Je noemt jezelf een ‘bullshit bulldozer’. Leg eens uit?
“Dat betekent dat ik een hekel heb aan ingewikkelde strategieën en verhalen die ver weg staan van de kern van een bedrijf. Veel bedrijven maken dingen veel te ingewikkeld. Voor mij moet een goed merkverhaal op een bierviltje passen. Het moet eerlijk en simpel zijn, want in deze tijden waarderen mensen dat enorm."

Kun je een voorbeeld geven?
“McDonald's beweerde onlangs dat er in hun frietjes alleen zout en aardappelen zitten, maar als je op de website kijkt, zie je dat er nog 26 andere ingrediënten in zitten. Dat soort dingen, daar prikken mensen zo doorheen. Ik vind dat bedrijven gewoon eerlijk moeten zijn. Maak dingen niet mooier dan ze zijn. En zeker niet onnodig ingewikkeld.”

Wil je dit ook uitdragen met Bombilate?
"Ik wil mensen, vooral ondernemers, inspireren om terug te gaan naar de kern van hun bedrijf. Waarom zijn ze begonnen? Voor wie doen ze het? Wat is hun echte verhaal? Af en toe word ik al gevraagd als een soort 'bullshit consultant', en dat vind ik wel interessant. Het is iets wat ik altijd onbewust heb gedaan. Ik heb altijd met beide voeten op de grond gestaan, ook in de entertainmentwereld. Zelfs toen ik bij X-Factor werkte, kon ik alles relativeren. Ik denk dat dat gewoon in me zit. Ik heb altijd zo geleefd. Ik blijf graag dichtbij de basis en maak dingen niet groter dan ze zijn. Dat is altijd mijn manier geweest.”

Ben je bezig met toffe toekomstplannen waar je enthousiast over bent?

“Er komen weer een paar mooie projecten aan met Bombilate, maar daar kan ik nu nog niet te veel over verklappen.”

Brownies per post Banner

Strictly Business

Copyright ©2025 - Strictly Business
arrow-leftarrow-right