TriplePro Banner

Basketbal Business Club van Donar

Geplaatst op:
11 jan 2025

De Basketbal Business Club (BBC) van Donar is al jaren een begrip in de regio Groningen. Het is een plek waar internationale, maar vooral regionale bedrijven samenkomen voor nieuwe zakelijke kansen en om hun netwerk te vergroten. “Onze businessclub bestaat voornamelijk uit bedrijven uit Noord-Nederland die hun netwerk willen uitbreiden”, vertelt Stefan Mladenovic, general manager van Donar. 

Donar's businessclub heeft een fluctuerend ledenaantal, maar bestaat momenteel uit ongeveer 150 bedrijven. Stefan legt uit dat dit door de jaren heen varieert tussen 160 en 230 bedrijven. Het afgelopen jaar is uitdagend geweest voor de club. "We komen uit een moeilijk jaar", zegt Mladenovic, waarmee hij doelt op het faillissement van de sportclub in 2023. "Vorig jaar hebben we een doorstart gemaakt en zijn er wat veranderingen geweest binnen de organisatie. Dat had effect op het ledenaantal.” Toch blijft hij positief: “Maar we verwachten binnen twee jaar weer op de 230 leden te zitten."

Zakelijke relaties in informele sfeer

Wat de businessclub uniek maakt, is de informele sfeer. Terwijl veel andere sportclubs gebruikmaken van verschillende lounges of skyboxen, bevindt de businessclub van Donar zich in één grote ruimte. "Het is bij ons veel makkelijker om met andere bedrijven in contact te komen, omdat iedereen bij elkaar zit", zegt Mladenovic. "Dat zorgt voor een veel informelere sfeer waarin je sneller met elkaar praat."

Naast de informele netwerkmogelijkheden tijdens de wedstrijden, organiseert Donar tien tot twaalf netwerkevenementen per jaar voor haar businessclubleden. Deze evenementen zijn gericht op business-to-business interactie en biedt bedrijven de kans om elkaar beter te leren kennen en zakelijke relaties op te bouwen. "Eén van onze hoogtepunten voor de businessclubleden is de jaarlijkse trip naar een Europese basketbalwedstrijd van topniveau in het buitenland", vertelt Stefan. 

Maatwerk

Naast één van de drie verschillende lidmaatschappen bij de Basketbal Business Club, waarbij je kan kiezen uit loge A, B of C tegen verschillende tarieven, zijn er ook sponsormogelijkheden. “Vanaf een investering van 5000 euro werken we samen met het bedrijf om een pakket op maat te maken dat past bij hun doelstellingen”, vertelt Stefan. "Dat kan bijvoorbeeld het lanceren van een nieuw product zijn, of juist het vergroten van de naamsbekendheid. We zorgen ervoor dat het sponsorschap ook echt waarde toevoegt."

Een bedrijf kan sponsor worden vanaf 5000 euro, of, als je het groots wil aanpakken, hoofdsponsor voor 200.000 euro. “We hebben verschillende sponsormogelijkheden, zoals bijvoorbeeld LED-boarding, stickers op de spelersbus of je bedrijfslogo op een basketbal die vervolgens het publiek ingegooid wordt. Wij denken graag mee met onze sponsoren, het ligt er maar net aan wat het doel is. Sommigen zijn op zoek naar nieuwe businesskansen, terwijl anderen juist meer gericht zijn op branding."

Maatschappelijke betrokkenheid

Maar de businessclub kijkt verder dan alleen commerciële voordelen. Stefan ziet een belangrijke maatschappelijke rol voor Donar én de aangesloten bedrijven. Eén van de nieuwe initiatieven is maatschappelijke sponsoring. Hierbij wordt nauw samengewerkt met bedrijven om impactvolle projecten te realiseren, zoals het organiseren van sportclinics voor basisschoolkinderen. "In Nederland hebben we een groot bewegingstekort", zegt Mladenovic. "We willen daar verandering in brengen door samen met bedrijven projecten op te zetten die kinderen stimuleren om meer te bewegen."

Hij benadrukt dat de maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven steeds belangrijker zal worden. "We zien een groeiende vraag van bedrijven die niet alleen commercieel willen bijdragen, maar ook een positieve maatschappelijke impact willen hebben", legt hij uit. "Denk aan het ondersteunen van kinderen uit minderbedeelde gezinnen, zodat zij ook kunnen genieten van topsportwedstrijden."

De komende jaren ziet Donar veel groeipotentieel voor de businessclub. Stefan verwacht dat het ledenaantal binnen drie jaar zal stijgen naar 230. "Donar wil een voorbeeld zijn voor de maatschappij. Samen met onze sponsors kunnen we iets moois neerzetten, voor zowel de club als de omgeving."

Over Stefan Mladenovic

Stefan Mladenovic (33), geboren en getogen in Groningen, keerde terug naar zijn roots bij Donar, maar dit keer in een nieuwe rol. Per 1 april 2024 is hij General Manager van de club, waarmee hij Jakob Klompien opvolgt. Stefan doorliep zelf de jeugdopleiding van Donar en kende een succesvolle carrière als professioneel basketballer. Tussen 2007 en 2019 speelde hij drie periodes bij Donar, afgewisseld met avonturen bij andere clubs in Nederland en Noord-Macedonië. Naast zijn sportieve achtergrond heeft hij een solide zakelijke basis, met een studie Commerciële Economie en Sportmarketing & Management aan de Hogeschool van Rotterdam. Stefan is ook voorzitter van de Stargo Basketball Foundation, maar zet deze activiteiten op een laag pitje om zich volledig te focussen op zijn nieuwe functie bij Donar.

Brownies per post Banner

Strictly Business

Copyright ©2025 - Strictly Business
arrow-leftarrow-right