Ben jij voornemens om je bedrijf te verkopen, of ben je een potentiële koper? Dan bestaat de reële kans dat hier een aantal haken en ogen aan vastzitten. Koop- of verkoop je op het juiste moment? Heb je een
realistisch beeld van de cijfers op dat specifieke momentum? Is het überhaupt een goed besluit, of bestaan er andere mogelijkheden? Kortom, je dient aan beide kanten goed beslagen ten ijs te komen,
alvorens je overgaat tot koop- of verkoop. Jelle Hol, eigenaar van Spark weet als geen ander wat er zoal komt kijken bij bedrijfsovernames en heeft een gouden tip.
Jelle Hol is als eigenaar van het Groningse ‘Spark Bedrijfsadvies’ gespecialiseerd in
bedrijfsovernames. Opgegroeid in de Drentse buurtschap Lieving bij Beilen, studeerde Jelle
economie en leerde hij als beginnende junior-bankier in zowel Amsterdam als Breda bij een
handelsbank op de zakelijke afdeling alle fijne kneepjes van het bankwezen. Hoewel hij daar
een leerzame en fijne tijd genoot, trok het noorden toch aan Jelle en vervolgde hij zijn
carrière bij de ING Bank in Groningen en Assen. Daar beschikte hij over zijn eigen
portefeuille ten aanzien van business banking. Bedrijfsadvies en financiering waren uiteraard
een wezenlijk onderdeel van Jelle’s dagelijkse werkzaamheden.
In 2016 kreeg hij de kans zich in te kopen bij Spark. Wat hij met beide handen aangegrepen
heeft. Spark richt zich op overnames, financieringen en herstructureringen. Spark is een
klein hecht team die nauw samenwerkt met specialisten op onder andere fiscaal – en
juridisch vlak om transacties succesvol uit te voeren.
Qua bedrijfsovernames bedienen wij hoofdzakelijk de middenbedrijven binnen het MKB
Bedrijfsovernames binnen het MKB zijn divers. Spark bedient uiteenlopende MKB-bedrijven
in het middensegment. Jelle: “Het is niet zo dat we sectoren uitsluiten. Agrarische bedrijven
en startups behoren echter minder tot onze klantenkring. Ze komen simpelweg minder op
ons pad. Agrarische bedrijven vergen specialistische kennis en die laatstgenoemde beweegt
snel en is veel in ontwikkeling. Daar moet je goed in zitten en affiniteit mee hebben. Spark
bedient ondernemingen die al wat langer bestaan in jaren sinds hun oprichting. Onze
klanten zijn met name ondernemers, directeuren en/of grootaandeelhouders die na een
langere periode op een bepaald moment zeggen: nu is het moment om te verkopen.”
“Dit is misschien wel mijn moment!”
Je wilt als bedrijf natuurlijk verkopen op het juiste moment. Maar wanneer is dat moment
daar? Bedrijven doen er volgens Jelle verstandig aan om hier tijdig van tevoren over na te
denken en zich deskundig te laten informeren en adviseren. Jelle: “Als iemand zegt: ik denk
na over verkoop van mijn onderneming en ik zou daar eens over willen praten. Dan zeggen
wij: heel goed, maar ga daar nu alvast op voorsorteren.”
Dit is natuurlijk afhankelijk van de marktomstandigheden op dat moment, waarin zo’n bedrijf
zich beweegt. Het zogenaamde ‘momentum’. Jelle: “Er zijn ondernemingen die meer
conjunctuurgevoelig zijn dan de ander. Op het moment dat je in hoogconjunctuur zit zie je
het aantal transacties toenemen. Een ondernemer weet hoe zijn/haar verleden eruit heeft
gezien qua pieken en dalen. Stel dan dat je in zo’n periode van hoogconjunctuur zit en je
behaalt goede resultaten. Dan kan je bedenken: dit is de afgelopen dertig jaar ook weleens
anders geweest. In diezelfde periode bereik je een zekere leeftijd aan het einde van je
ondernemerschap, met nog een horizon voor het bedrijf zelf. Sommige ondernemers denken
dan: dit is misschien wel mijn moment!”
“De waarde wordt bepaald op het moment van de transactie”
Geen makkelijke opgave, dat juiste moment kiezen en er dan ook nog goed opstaan met je
actuele cijfers. Welke variabelen zijn in zo’n geval van essentieel belang en leidend? Jelle:
“In de regel gebruikt men een zogenoemde kasstroomwaardering. Deze kijkt feitelijk naar:
wat is de terugverdientijd van een investering? Dit is een relatief complexe berekening.
Simpel gezegd en om een gevoel te krijgen wat een kasstroom met een waardering doet,
volgt hier een voorbeeld. Stel dat de ‘ebitda’, ook wel de vrije kasstroom voor afschrijvingen,
rente en belastingen van een bedrijf 100 is. En de markt waardeert deze onderneming op 5
keer de ebitda. Dan is de onderneming 500 waard. Maar als deze ebitda door bijvoorbeeld
laagconjunctuur of recessie daalt naar 50 en de factoren hiermee ook dalen naar
bijvoorbeeld 4, omdat het risico op dat moment hoger wordt ingeschat, dan zakt ook de
waarde van deze onderneming. In dit voorbeeld zakt de onderneming naar 200. Dan kan
een onderneming, als het op dat moment verkocht wordt, zomaar de helft opbrengen.
Andersom kan ook natuurlijk. Niet iedereen bekijkt een bedrijfsovername vanuit dit
perspectief, maar het is wel belangrijk om te beseffen met betrekking tot de keuze die je op
welk moment maakt en waarom.”
“Je kan het maar één keer goed doen”
Een bedrijfsovername-proces kost een bedrijf geld, al kun je het als een slimme investering
zien op de langere termijn. Bedrijven en ondernemers zijn vaak druk met hun werk en weten
niet goed in te schatten hoe hun cijfers er daadwerkelijk voor staan. Laat staan hoe je je
bedrijf zo winstgevend mogelijk verkoopt. Volgens Jelle is een goede bedrijfsovername een
vak apart en daarom kun je als onderneming maar beter het juiste advies inwinnen. Jelle:
“Wij kunnen een goede vertaalslag maken tussen het MKB en het grootkapitaal. Wij maken
complexe vraagstukken binnen bedrijfsovernames begrijpelijk en kunnen daarin tevens een
goed perspectief en een reële verwachting bieden, van wat iets waard is en wat het kan
opleveren. De vraag is wat is de behoefte? Waarom wil je verkopen en moet je eigenlijk wel
verkopen? Er zijn soms meer mogelijkheden dan ondernemers denken. Bijvoorbeeld je
bedrijf verkopen in delen of alleen herfinancieren om dividend uit te keren. Een bedrijf
verkopen doe je maar een keer, bereid je daarom goed voor. Je wilt het daarnaast ook goed
achterlaten voor personeel en klanten.
De gouden tip van Jelle Hol
Om eerlijk te zijn had Jelle gedurende dit interview alleen maar gouden tips, maar zoals met
alles dienen we een keuze te maken. Jelle: “Begin op tijd met het proces tot overname.
Kortom, bereid je goed voor zodat wanneer je er aan toe bent om te verkopen, dat je dan
ook kan doorpakken. Je moet goed beslagen ten ijs komen. Zorg dat je de cijfers kent, op
orde hebt en je zaakjes voor elkaar. Anders komt dit als een boemerang terug. Het gaat
uiteindelijk om cijfers en feiten en die liegen niet. Wat ook een tip kan zijn is om je kosten
waar mogelijk te activeren. Daarmee verhoog je de papieren kasstroom, waarop de markt je
onderneming vaak waardeert.
Daarnaast kan je je afvragen of het niet alleen voor jou een goed moment is om te verkopen.
Maar dat het ook voor het bedrijf een goed moment is. Het kan zijn dat er nog heel veel
kansen liggen voor een bedrijf, maar dat je het zelf niet meer wilt of kunt doen. Dus
misschien is het een goed moment voor anderen om de zaak over te nemen en er weer
meer uit kan halen dan ik nog wil. Dat dit moeilijk is voor ondernemers snap ik natuurlijk. Het
is vaak je levenswerk en je dagelijkse boterham. Maar wanneer is het jouw moment en ook
dat van jouw bedrijf? Zorg dat je als ondernemer je moment niet mist.”