Pieter Schut, eigenaar van Tadorna Media, is een man met een lange carrière in de media. Dit jaar werkt hij vijftig jaar als journalist, waarvan zeventien jaar als uitgever. Zijn avontuur in de uitgeverswereld begon min of meer toevallig, vertelt hij. “Ik besloot in 2007 op het gebied van televisie, communicatie en print voor mezelf te gaan werken, en daar hoorde het uitgeven van eigen producten bij. Zo is het gekomen.” Inmiddels is hij uitgever van diverse magazines en boeken, voornamelijk gericht op de regio waar hij het beste thuis is: het Gooi.
Pieter begon zijn uitgeverscarrière met het uitgeven van magazines en boeken. Zo maakte hij jarenlang het magazine Golf & Lifestyle in het Gooi en geeft hij al dertien jaar het wijkmagazine Spiegelschrift uit, samen met zijn broer Ronald. “Onze rolverdeling is altijd duidelijk: ik verzorg de redactionele kant, hij doet de commerciële kant. Samen zijn we uitgever.” Naast zijn eigen projecten werkt hij ook in opdracht, zoals het wetenschappelijke tijdschrift Loupe voor het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. Zijn boeken zijn vaak regionaal gericht, met titels als Onvergetelijke Bussumers van Paul Schneiders en Levensverhalen van een Gooise vrouw van Suzanne Ekker.
De toekomst van print in een digitale wereld
Als uitgever in een steeds digitaler wordende wereld is Pieter realistisch over de toekomst van boeken en tijdschriften. “Voor boeken als drukwerk zie ik de toekomst minder rooskleurig dan voor tijdschriften”, legt hij uit. Schut zelf leest kranten tegenwoordig liever digitaal, maar voor tijdschriften blijft hij vasthouden aan print. Dit blijkt ook uit de reacties van lezers van Spiegelschrift. “Digitaal krijg ik nooit een reactie, maar als de bezorgers een brievenbus overslaan, krijgen we direct klachten. Mensen willen het magazine graag fysiek in handen hebben.”
Deze voorkeur voor print geldt niet alleen voor de lezers, maar ook voor de adverteerders. “Als we alleen digitaal zouden zijn, zouden de adverteerders snel afhaken”, zegt Pieter. “Maar vanwege de papieren versie blijven ze ons trouw, sommigen al dertien jaar.”
Tadorna Media
Toen Schut in 2007 besloot voor zichzelf te beginnen, had hij een naam nodig voor zijn nieuwe bedrijf. “Ik wilde het niet Pieter Schut Media BV noemen”, vertelt hij lachend. Als gepassioneerd vogelaar koos hij uiteindelijk voor de naam Tadorna Media, vernoemd naar de wetenschappelijke naam van de Bergeend, ‘Tadorna tadorna’. “De Bergeend is een veelkleurige vogel die veel voorkomt in het Gooi, en ik vond dat passen. Ik doe veel verschillende dingen op het gebied van media en ben ook erg thuis in deze regio.”
Succes met Spiegelschrift
Pieter beschouwt het uitgeven van Spiegelschrift als zijn grootste succes. Het magazine is inmiddels een vast onderdeel van de Bussumse wijk Het Spiegel en wordt drie keer per jaar uitgegeven. Het is een glossy tijdschrift met veel fotografie, waarin buurtbewoners de hoofdrol spelen. “Het is echt van de doelgroep geworden, het is ‘hun’ tijdschrift. Verenigingen, sportclubs, schrijvers en zelfs bekende Nederlanders uit de buurt doen graag mee.”
Moderne uitgevers
Over de vraag naar de grootste uitdagingen voor een moderne uitgever, moet Pieter even nadenken. “De grootste uitdaging is om je steeds weer aan te passen aan de nieuwe tijd”, zegt hij uiteindelijk. Het internet heeft de uitgeverswereld drastisch veranderd, merkt hij op. “Mijn vader kocht vroeger een encyclopedie van achttien delen. Nu zit al die informatie, en nog veel meer, gewoon in onze smartphone. Dat is geweldig.”
De sleutel tot succes is volgens hem dus ook dat je als uitgever moet blijven vernieuwen. “Blijf je vernieuwen, dat loont!”, zegt hij. “Zowel voor het vasthouden aan print waar het kan, als voor het omarmen van digitale technologieën wanneer dat nodig is.” Of het nu gaat om het uitgeven van glossy wijkmagazines of regionaal gerichte boeken, Pieter weet zijn passie voor journalistiek, media en de regio te combineren in alles wat hij doet. “Zolang ik mijn eigen producten kan maken, ben ik gelukkig”, besluit hij tevreden.