Restaurant Blumé is een sfeervolle culinaire hotspot waar verfijnde gerechten en innovatieve smaken samenkomen. Het restaurant is gevestigd naast Hotel Halbert in de Oude Boteringestraat, op de plaats van het voormalige restaurant Bistro 't Gerecht. Eigenaren zijn hoteliers Marloes Hemmel en Jan Akkermans en executive-chef Henrice Dijks. Samen met het team zorgt Henrice voor een eigentijdse culinaire ervaring die zowel verrassend als verfijnd is.
Henrice is na 20 jaar werken in verschillende keukens neergestreken in de Oude Boteringestraat. “Ik kook nu ongeveer 20 jaar, of laat ik zeggen, ik sta al 20 jaar in de keuken”, begint hij. Zijn carrière in de horeca begon als een bijbaantje, maar al snel wist hij zijn weg te vinden in de hogere echelons van de culinaire wereld. Zo werkte hij bij driesterrenrestaurant De Librije, sterrenrestaurant Onder de Linden in Aduard en bij het befaamde wildrestaurant De Echoput.
Van droom naar realiteit
Een eigen restaurant was altijd al een doel voor Henrice. “Na de opheffing van Hotel De Ville en restaurant Bistro 't Gerecht besloot ik voor mezelf te beginnen. Uiteindelijk kwam Jan de Meloes bij me met het idee om samen iets nieuws te beginnen. En zo ontstond Blumé.”
Toegankelijke gastronomie
De culinaire filosofie van Blumé draait om toegankelijkheid, balans en kwaliteit. “We streven naar toegankelijke gastronomie”, legt Dijks uit. “Dat betekent dat we de prijzen zo vriendelijk mogelijk houden, zodat ons restaurant bereikbaar blijft voor een breed publiek. Maar alles wat we doen is gebaseerd op kwaliteit en ambacht.” Blumé combineert klassieke Franse technieken met moderne invloeden. “We werken met de smaken en technieken van vandaag, zonder te blijven hangen in traditionele gerechten vol boter. De markt vraagt om verandering, en daar spelen we op in.”
In de keuken van Blumé is álles mogelijk. “Vegetarisch, vegan, dieetwensen en allergieën; wij kunnen met alles rekening houden.” Henrice benadrukt hoe belangrijk het is dat gasten zich gehoord voelen: “Als iemand bijvoorbeeld een nachtschade-allergie heeft, willen we niet simpelweg ingrediënten uit het gerecht laten, maar maken we een aangepast. Zo voelt de gast zich gezien, en dat vinden wij belangrijk.”
Eetbare bloemen en lamsoor van het Wad
De inspiratie voor de gerechten bij Blumé komt uit verschillende hoeken. “Creativiteit kun je niet forceren”, legt Henrice uit. “Soms komen er ineens drie menu’s uit mijn hoofd rollen, en soms gaat dat wat minder snel. Ik haal veel inspiratie uit de natuur. In de zomer pluk ik bijvoorbeeld zelf lamsoor van het Wad, en ik heb een eigen pluktuin vol eetbare bloemen. Het idee dat wat ik ’s ochtends pluk diezelfde avond op het bord ligt, werkt motiverend.”
Ook zijn team speelt een belangrijke rol in dit creatieve proces. “Ik werk samen met mijn team, zij mogen meedenken en hun eigen ideeën aandragen. Ik geef vaak een basis van drie smaken, bijvoorbeeld eend, kastanje en kool, en samen bedenken we hoe we dat uitwerken.”
Op de vraag wat zijn eigen favoriete gerecht is, begint hij te lachen. “Die vraag krijg ik natuurlijk vaker. Ik heb vooral een voorkeur voor lokale en seizoensgebonden producten. Als we vlees serveren, wil ik dat het dier in Nederland heeft geleefd. Ik wil geen vlees dat uit Uruguay of Schotland komt.” Vooral de zee biedt volgens Henrice een schat aan prachtige ingrediënten. “Langoustines, kreeft, kokkels… Ik vind alles uit de zee heerlijk, en we proberen zoveel mogelijk lokaal te werken. Dat is niet alleen belangrijk voor de kwaliteit, maar ook voor de duurzaamheid.”
Geen ster, wel kwaliteit
Hoewel Henrice ervaring heeft op Michelin-niveau, streeft hij met Blumé niet naar een ster. “Ik heb tien jaar op dat niveau gewerkt, en ik weet wat erbij komt kijken. De verwachtingen zijn enorm hoog.” In plaats van die druk, kiest Henrice voor een andere benadering. “Onze kracht ligt in het bieden van hoge kwaliteit voor een toegankelijke prijs. Je kunt bij ons gek doen met champagne en kaviaar, maar je kunt ook voor 60 euro drie gangen eten inclusief een goede wijn. Dát vind ik belangrijk.”
Feestdagen bij Blumé
Met de feestdagen in aantocht is Blumé klaar voor één van de drukste periodes van het jaar. “December is economisch gezien onze sterkste periode”, vertelt Henrice. “Vorig jaar hebben we voor het eerst een ‘best of’-menu gedraaid, waarbij we de beste gerechten van het jaar serveren. Die gerechten worden bepaald door de feedback van onze gasten.” Het concept bleek een groot succes, en daarom wordt het dit jaar uitgebreid. “We draaien het ‘best of 2024’-menu op Eerste Kerstdag, de week tussen kerst en oud en nieuw én de eerste week van januari. Zo kunnen meer mensen ervan genieten, en houden we de kosten beheersbaar door minder verspilling.”
Jan Akkermans en Marloes Hemmel zijn de eigenaren van Garde Hotels. In 2021 startten zij met het hotel Corps de Garde aan de Oude Boteringestraat in Groningen, gevolgd door de opening van Hotel Halbert en restaurant Blumé in dezelfde straat in 2023. Beide hotels én het restaurant opereren onder de vlag van Garde Hotels en zijn gevestigd in monumentale panden in Groningen.
Het voormalige Hotel de Ville is door Jan en Marloes verbouwd tot een viersterrenboetiekhotel en heropend als Hotel Halbert. Op de begane grond is Restaurant Blumé gevestigd. "Onze hotels vertellen een verhaal", zegt Jan. “Hotel Halbert en Café Tjall zijn vernoemd naar professor Tjalling Halbertsma, die vanaf 1878 met zijn gezin in het pand woonde toen hij hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen werd. Hotel Corps de Garde is gevestigd in een pand dat in de 17e eeuw diende als wachthuis voor militairen en stadwachters om de stad te bewaken.”
Restaurant Blumé
Restaurant Blumé, waar mede-eigenaar en chef-kok Henrice Dijks culinair verantwoordelijk is, biedt fine dining met een seizoensgebonden menu. Bij Blumé draait het om een goede verhouding tussen prijs-kwaliteit en heeft zijn sporen verdiend, want het restaurant is met een vermelding terug te vinden in de Michelin-gids. "We willen gastronomie toegankelijk houden, ondanks de stijgende kosten", vertelt Jan. “Het menu verandert elke zes tot acht weken om gasten telkens iets nieuws te bieden.”
Uitbreiding
De ondernemers zitten niet stil, want in de toekomst staan hopelijk verdere uitbreidingen op de planning. “In 2023 hebben we het tweede hotel en het restaurant erbij gevoegd”, blikt Jan terug. “Voor ons staat dit jaar in het teken van optimalisering. Dus zorgen dat onze bedrijfsprocessen goed lopen en dat de kwaliteit en gastbeleving gewaarborgd blijft. Maar we hopen in 2025 te kunnen starten met de ontwikkeling van een derde hotel”, licht hij een tipje van de sluier op. Een ander nieuw toekomstplan is de integratie van het Groninger Gidsenteam waarmee stadswandelingen en evenementen aan het aanbod worden toegevoegd.