Touringcars lopen als een rode draad door het leven van Klaas Jan de Vries. Hij was nauw betrokken bij gerenommeerde organisaties als Martini Tours en Rapide Tours. In 1999 richtte hij een nieuw touringcarverhuurbedrijf op. Wat begon met een één bus, groeide uit tot een wagenpark van maar liefst 45 voertuigen onder de vlag van Drenthe Tours.
2025 gaat de boeken in als een bijzonder jaar voor Drenthe Tours-directeur Klaas Jan de Vries uit het Drentse Vries. Nog nooit eerder kreeg hij in één jaar vier gloednieuwe bussen, waaronder een volledig elektrische touringcar. De tweede elektrische bus is besteld en wordt volgend jaar geleverd. “The point of no return is aangebroken.”
De Vries verwacht deze maand de levering van twee nieuwe spelersbussen voor FC Groningen en FC Emmen, die hij drie jaar geleden al bestelde. Geen elektrische exemplaren, wel bussen die rijden op de milieuvriendelijke brandstof HVO100, een 100 procent duurzame, hernieuwbare dieselbrandstof. Ook de allereerste volledige elektrische touringcar is in aantocht, die wordt ieder moment verwacht in de haven bij Rotterdam, weet De Vries. En dan is het wachten nog op een splinternieuwe dubbeldekker, een bus die ook op de nieuwe milieuvriendelijke dieselbrandstof rijdt.
Koers wijzigen
“Het is noodzaak om de koers te wijzigen”, vertelt De Vries. “We zijn er al een paar jaar mee bezig: hoe kunnen we zorgen voor schonere bussen? De wal keert het schip. Je komt de steden niet meer in. Ook in Groningen zijn ze begonnen met de zero-emissiezones. Als je wilt blijven bestaan, moet je op tijd anticiperen. In de toekomst rijdt alles elektrisch. We hebben er tien jaar voor uitgetrokken om twee tot drie bussen per jaar te vervangen. We lopen iets voorop. Onze dieselbussen kunnen we gelukkig nog goed kwijt.”
Flexibiliteit
Drenthe Tours verhuurt bussen inclusief chauffeur voor ritten in Nederland en daarbuiten. Op dit moment telt het wagenpark van Drenthe Tours 33 bussen, in hoogtijjaren waren dat er 45. “Je hebt een bepaalde omvang nodig om mee te doen. Met 2 bussen kun je geen 3 ritten doen, met 33 wel 70”, rekent De Vries voor. Er rijden 60 chauffeurs voor het tourbusverhuurbedrijf in Assen, waarvan 35 fte. De kracht van Drenthe Tours zit hem in de flexibiliteit van het bedrijf”, weet De Vries. “We verhuren veel voor dagtochten, vervoer naar festivals, bedrijven die er een dagje op uit gaan en voor schoolreisjes. Ook worden we veel ingezet door de organisatie die het vervoer voor asielzoekers coördineert voor het COA. Dat betekent soms dat je snel moet schakelen. Gisteravond kregen we om negen uur een telefoontje: of we voor de volgende dag drie bussen kunnen regelen. We werken hier volgens het DENOZO-principe: dag en nacht open, zondag ook, haha.”
Geen dag is hetzelfde bij het touringcarbedrijf, zegt de directeur. “Van de week hadden we drie keer een treinstremming. Dan moeten er bussen komen om reizigers te vervoeren. Als je eenmaal de naam hebt flexibel te zijn, dan krijg je dit soort ritten ook. Ik zeg weleens tegen de chauffeurs: je moet ’s ochtends niet weten waarvoor je je sokken aantrekt, het loopt altijd weer anders.”
Goede infrastructuur essentieel
Tot nu toe is China het enige land ter wereld dat elektrische touringcars produceert. Maar daar komt verandering in. “Onlangs was ik in Ankara, waar het Duitse concern MAN elektrische bussen laat bouwen,” vertelt De Vries. “We hebben daar een prototype bekeken: een mooie bus, met veel bagageruimte, een hoge zitpositie en een actieradius van 600 kilometer. Dat is honderd kilometer meer dan de Chinese modellen. Die bus hebben we meteen besteld.” Om die elektrische vloot ook daadwerkelijk te laten rijden, is één ding cruciaal: infrastructuur, weet De Vries. “MAN gaat de komende jaren duizend laadpalen verspreid over Europa plaatsen. Dat is echt nodig. De volgende uitdaging is de stroomprijs. Die zal betaalbaar moeten blijven.”
Goedkoop is elektrisch rijden allerminst. Waar je voor een nieuwe bus met een dieselmotor een slordige vier ton neer moet tellen, komt daar voor een elektrische variant nog eens twee ton bij. “Gelukkig komt de overheid ons deels tegemoet: zestig procent van die meerkosten krijgen we vergoed via subsidie.”
De Vries is een ondernemer van de oude stempel: altijd aan, nooit op vakantie. Al dertig jaar niet. ,,Dit is mijn leven. Ik doe het omdat ik het leuk vind. Al besef ik me goed, dat ik het op termijn wel wat rustiger aan moet doen hoor. Maar zover is het nog niet.” De Vries heeft zijn zaakjes uitstekend voor elkaar. Op het terrein van Drenthe Tours heeft hij ook een werkplaats met eigen monteurs, een wasstraat en een tankstation. “Een touringcar gaat altijd vrijdagavond of zondag kapot. Zo kunnen we snel schakelen. En daarbij: de marges zijn flinterdun. Je moet het met de dubbeltjes verdienen.”