TriplePro Banner

Een camera en een neus voor verhalen

Geplaatst op:
03 okt 2025

Vandebond vertelt verhalen in beeld
‘We willen gewoon mooie dingen maken’

Geen dikke investeerders, geen strak vijfjarenplan, geen glimmend kantoor aan de gracht. Wat Bart Stoffer Brakke (28) en zijn compagnon Rick Lem (29) wél hebben? Een camera, een neus voor verhalen en ruim tien jaar ervaring in het vangen van sfeer in beeld. En dat doen ze. Dag in, dag uit. 

Tien jaar geleden begonnen Bart en Rick officieel met hun bedrijf Vandebond in Stadskanaal. Maar eigenlijk waren ze toen al even bezig. Beiden opgegroeid in een ondernemersgezin, beiden gek op filmen, en al tijdens hun opleiding zo druk met videoklussen dat ze nauwelijks hoefden te twijfelen: dit werd het. “We liepen stage in Hilversum en Amsterdam, maar dat wereldje was niks voor ons”, zegt Bart. “Toen we eenmaal onze eerste klanten hadden, wisten we: we gaan dit zelf doen.”

Van camcorder naar klantenbestand

Fast forward naar nu: Vandebond maakt bedrijfsfilms, promotievideo’s, commercials, content voor social media én interne bedrijfspresentaties. “Ja, het is meer dan alleen een leuk filmpje op Instagram”, zegt Bart. “We maken ook video’s voor offline: zoals content voor aanbestedingen, voor grote schermen bij presentaties of evenementen, of voor HR-afdelingen die personeel zoeken.”

Dat ze ooit begonnen met de camera van hun ouders, is inmiddels een geinig weetje. Tegenwoordig draait het om maatwerk, meedenken, en – misschien wel het belangrijkste – het opbouwen van een verhaal. Storytelling is het sleutelwoord. “Iedereen kan tegenwoordig filmen met zijn telefoon. Maar een boodschap overbrengen? Dat is een vak apart”, zegt Bart. 

Het geheim? Dichtbij blijven. “We gaan langs, we leren mensen kennen, we filmen op de werkvloer. Dat voel je terug in het eindresultaat. En dát is waarom klanten terugkomen.”

AI: bedreiging of tool?

Vraag je Bart naar kunstmatige intelligentie, dan krijg je geen doemverhaal. “AI? Nee joh, dat helpt ons juist. We gebruiken het om ideeën aan te scherpen of een script op gang te helpen. Soms zit er een suggestie tussen waar we zelf niet aan gedacht hadden. Top toch?”

Ook gelooft hij niet dat AI hen ooit overbodig zal maken. “Een computer kan geen sfeer vangen. Geen grapje bij de koffieautomaat, geen gekke blik van een collega. En bedrijven willen juist dat. Echte mensen. Echte verhalen.”

‘Blijven doen wat we leuk vinden’

Na tien jaar zijn Bart en Rick nog altijd het complete team van Vandebond. Niet uit gemak, maar uit overtuiging. “We willen gewoon blijven doen wat we leuk vinden: mooie dingen maken. Zodra je mensen aanneemt en moet gaan managen, raak je dat kwijt. Wij willen niet delegeren, wij willen creëren.”

Als het druk is, schakelen ze zzp’ers in. Maar zelf blijven ze altijd betrokken. “Klanten waarderen dat ook. Dat wij zélf op de stoep staan met de camera. Geen projectmanager, geen strakke pakjes, gewoon wij. Dat maakt het persoonlijk. En eerlijk gezegd: dat maakt het voor ons ook het leukst.”

Toekomstvisie

Ambities? Zeker. Maar dan wel op hun eigen manier. “We hoeven niet extreem te groeien of tien man personeel. Laat ons maar lekker in het noorden mooie dingen maken. Goed beeld, goede verhalen en mensen blij maken met wat we afleveren.”

Trends volgen ze wel, want dat is essentieel in hun vak. “Een paar jaar geleden zijn we begonnen met vacaturevideo’s, en inmiddels is dat een belangrijk deel van wat we doen. En ja, social media zoals TikTok en Instagram is belangrijk, maar net zo goed maken we video’s die op beurzen of interne bijeenkomsten worden afgespeeld.”

“Video wordt alleen maar belangrijker”, besluit Bart. “Mensen beslissen op basis van gevoel. En beeld is gevoel. Als jij in één minuut kunt laten zien wie je bent als bedrijf, ben je al drie stappen verder dan je concurrent die het moet doen met een A4 met bulletpoints.”

Brownies per post Banner

Strictly Business

Copyright ©2025 - Strictly Business
arrow-leftarrow-right