De man met de groene bril
en een feilloos gevoel voor sfeer
"Nanananananana... Atje voor de sfeer!" Het is een oorwurm die je onmogelijk uit je hoofd krijgt en één van de hits die René Karst definitief op de kaart zette. Maar achter die feestelijke meezingers schuilt een artiest met een indrukwekkend lange adem en een feilloos gevoel voor zijn publiek. We spraken met René over zijn liefde voor muziek, het geheim achter een goed meezingnummer en de zakelijke kant van het artiestenvak.
Muziek zat er bij René al vroeg in. "Ik was elf en zong samen met mijn moeder", blikt hij enthousiast terug. "Zij speelde gitaar en had zelf ook een enorme passie voor muziek. We deden samen mee aan een talentenjacht en wonnen de eerste prijs: een plaatopname. Vanaf dat moment ging het balletje rollen."
Wat begon als een familieproject groeide uit tot een serieuze carrière, waarin hij uiteindelijk solo verderging. "Mijn moeder besloot op haar 65e te stoppen. Ik wilde nog wel even door, dus ik ben me toen volledig gaan richten op het Nederlandstalige circuit."
Met nummers als Liever Te Dik In De Kist, Supergave Tijd en natuurlijk Atje Voor De Sfeer weet Karst zijn publiek keer op keer te raken. Maar wat maakt een liedje nu echt een hit? "Als ik dat precies wist, had ik alleen maar hits!", lacht hij. "Soms is het een eenvoudige slogan die blijft hangen. Bij Dat Interesseert Me Echt Geen Ene Reet had ik bijvoorbeeld bewust een zin gekozen die afgekort kon worden tot een pakkend woord. Maar uiteindelijk bepaalt het publiek of iets aanslaat."
Zijn muziek wordt breed omarmd, soms op verrassende manieren. "Ik krijg weleens berichten dat Liever Te Dik In De Kist op begrafenissen wordt gedraaid. Het geeft mensen blijkbaar een vorm van troost en humor. Dat had ik nooit kunnen voorspellen."
Hoewel René bekendstaat als de man van de sfeer, is zijn zakelijke inzicht minstens zo belangrijk voor zijn succes. "Het artiestenvak is een ingewikkelde business. Je moet niet alleen een goed nummer hebben, maar ook weten hoe je jezelf in de markt zet." Zijn prijs is door de jaren heen gestegen, waardoor zijn optredens verschoven van kleine kroegen naar grote bedrijfsevenementen en festivals. "Waar ik vroeger 200 optredens per jaar deed, zijn het er nu minder, maar financieel is dat een bewuste keuze."
Daarnaast speelt digitalisering een grote rol. "Social media en streamingdiensten zijn onmisbaar. Atje Voor De Sfeer is een megahit geworden op TikTok. Dat is iets waar je als artiest rekening mee moet houden. Je kunt niet meer alleen vertrouwen op fysieke cd-verkoop of radioairplay."
Een optreden van René Karst is nooit standaard. "Ik speel met tape, maar ook met gitaar. Op een festival begin ik met knallers, maar dan pak ik halverwege mijn gitaar voor een paar akoestische nummers. Dat verrast mensen."
Zijn muzikale achtergrond maakt hem uniek in het feestcircuit. "Veel mensen zien feestartiesten als artiesten die meezingen met een tape, maar ik ben een echte muzikant. Ik kom uit het live circuit, en dat voel je in mijn shows."
Er staan een aantal leuke projecten op de planning voor René. "Ik werk aan nieuwe muziek, onder andere samen met Donnie en Russo, de producer van de Bankzitters. Daarnaast kijk ik ook naar de markt in Duitsland. Daar liggen kansen, maar de humor is anders. Liever Te Dik In De Kist kon daar bijvoorbeeld niet over de dood gaan, dus werd het Mich Hat Ein Engel Geküsst." Stoppen is voorlopig geen optie. "Muziek zit in mijn bloed. Ik hoop dat ik ooit gewoon op het podium omval, dan weet je dat je alles eruit hebt gehaald."