TriplePro Banner

Renate van der Zijl

Geplaatst op:
03 okt 2025

Renate van der Zijl van
BeljonWesterterp: Wij verkopen
vertrouwen..

In het noorden van Nederland betekent werving en selectie nog altijd
‘mensenwerk’. Geen snelle scans op papier of automatische plaatsingen,
maar persoonlijke aandacht, zorgvuldigheid en vertrouwen. We spreken
met Renate van der Zijl, regiodirecteur voor Groningen en Drenthe bij
HR-adviesbureau BeljonWesterterp. Wat drijft haar? Wat maakt haar
werk betekenisvol? En hoe kijkt zij naar leiderschap, diversiteit en de
mens achter het cv?
BeljonWesterterp is een landelijk opererend HR-adviesbureau met een stevige basis in
Noord-Nederland. Vanuit Groningen bedient Renate Van der Zijl al ruim 18 jaar de regio. Ze
groeide op in Wildervank, woont inmiddels in Haren, en kent de noordelijke arbeidsmarkt als
haar broekzak. “We zijn een bureau met een sterke reputatie, vooral in het hogere segment.
Denk aan werving en selectie van toezichts- directie- en managementfuncties, assessments,
loopbaanbegeleiding, coaching en leiderschapsontwikkeling. En dat doen we met een
persoonlijke aanpak.”
Die aanpak is wat haar al bijna twee decennia vasthoudt bij BeljonWesterterp. “Het is de
combinatie van inhoud, mensenwerk en de impact die je hebt. Geen dag is hetzelfde, en ik
leer nog steeds.” Ze geeft leiding aan het kantoor in Groningen en is verantwoordelijk voor
de regio Groningen en Drenthe, in nauwe samenwerking met collega’s in onder andere
Heerenveen en Zwolle.

Vertrouwen als fundament
Wat haar werk volgens haar uniek maakt? Vertrouwen. “Uiteindelijk verkopen wij
vertrouwen,” zegt ze. “Vertrouwen in onze inschatting. Vertrouwen in de kandidaat.
Vertrouwen van de opdrachtgever dat wij de juiste persoon aandragen.” Dat vraagt om durf.
“Soms weet je gewoon: dit ís de juiste persoon, ook al voldoet het cv niet aan alle vinkjes.
Dan steek je je nek uit en soms blijkt dat precies de match te zijn die een organisatie verder
helpt.”


Geen bulk, maar aandacht


BeljonWesterterp werkt nadrukkelijk niet met grote volumes of detachering. “Wij leveren
maatwerk,” stelt Van der Zijl. “We zijn actief in zowel profit als non-profit MKB-bedrijven en
familieondernemingen tot gemeenten, waterschappen, ziekenhuizen en culturele
instellingen. Denk bijvoorbeeld aan het Nationaal Programma Groningen of het Drents
Museum. Wij worden vaak ingeschakeld bij sleutelposities.”

De nadruk ligt op het hogere segment van de arbeidsmarkt. “Directeuren, MT-leden,
Voorzitters en leden van raden van toezicht- of commissarissen.” Vanuit Groningen kijkt ze
over de provinciegrenzen heen, richting Drenthe en in samenwerking met Friesland. “De drie
noordelijke provincies zijn verschillend, maar kennen ook veel overeenkomsten:
nuchterheid, loyaliteit, lange lijnen. Dat past goed bij onze stijl.”


Mensenwerk in de breedste zin


HR is voor Van der Zijl meer dan een afdeling, het is mensenwerk in de breedste zin van het
woord. “Het gaat niet alleen om contracten en wetgeving. Het gaat om cultuur,
communicatie, het creëren van veiligheid. We leven niet meer in een top-down wereld
waarin je medewerkers vertelt wat ze moeten doen. Mensen willen ruimte, balans en
ontwikkeling.” Ze maakt onderscheid tussen de oude en de nieuwe wereld. “Vroeger kon je
als werkgever nog zeggen: bevalt het je niet, dan zoek ik wel een ander. Nu moet je moeite
doen om mensen te behouden. En dat is maar goed ook.”


De kracht van timing en openheid


In de snel veranderende arbeidsmarkt draait veel om momentum. “Je kunt pas een stap
maken als het moment rijp is. En daarom moet je veel gesprekken voeren. Soms is iemand
nu niet klaar voor iets, maar over een halfjaar wel. Daarom zeggen wij zelden nee tegen een
oriënterend gesprek.” Daarbij let Van der Zijl niet alleen op diploma’s of loopbaanstappen.
“Waar ben je opgegroeid? Wat heb je geleerd in het leven? Wat neem je mee aan ervaring?
Die vormende vragen zeggen soms meer dan een cv van zeven pagina’s.”


Diversiteit: écht durven kiezen


Diversiteit en inclusie zijn voor haar geen modetermen. “In Noord-Nederland is het soms
lastiger door o.a. minder culturele diversiteit en een kleinere vijver. Maar het begint al bij de
vacaturetekst. Spreek je taal die uitnodigt of afschrikt? Richt je je alleen op de witte man van
vijftig of breder?” Ze pleit voor meer bewustzijn bij opdrachtgevers. “Zelfs in
selectiecommissies met vrouwen zie je dat mannen eerder het vertrouwen krijgen. Vrouwen
moeten zich vaker eerst bewijzen.”


Leiderschap vraagt luisteren


Wat vraagt de toekomst van leiders? “Luisteren, communiceren, kwetsbaarheid. En een
flexibel ego,” antwoordt ze resoluut. “Soms heb je dat ego nodig, maar je moet het ook
kunnen parkeren.” Ze ziet het
ook in haar eigen team. “Ik wil dat mensen plezier hebben in hun werk, ruimte ervaren en
mogen leren. Alleen zo kun je floreren. Dat vraagt eerlijkheid en het lef om ook als
leidinggevende jezelf te laten zien.”


Jong talent? Geef ze een mentor


Een opvallend punt in het gesprek: het belang van mentorschap. “Bijna iedereen die stappen
maakt, heeft iemand gehad die in hen geloofde. Die zei: jij kunt dit.” Ze adviseert jonge

mensen om actief zo iemand te zoeken. “Wacht niet af. Zoek iemand op waarvan je denkt:
daar kan ik van leren. Vraag hulp. En zorg dat je in vruchtbare grond terechtkomt. Pas dan
kun je echt groeien.”


Magie van de juiste match


Het mooiste deel van haar werk? “Dat moment waarop je iemand aandraagt waarvan de
opdrachtgever eerst zegt: dit past niet. En dan blijkt het de perfecte match te zijn.” Ze vertelt
over een kandidaat zonder papieren, zonder branche-ervaring, maar met precies de juiste
energie. “Ik voelde het aan alles. Ik heb mijn nek uitgestoken, en het werd een groot
succes.”
Daarin schuilt misschien wel de essentie van haar vak. “Het is soms een vorm van magie. Je
moet durven voelen, durven vertrouwen – en het dan concreet maken. Dat is ons werk. En
daar zit de voldoening.”


De regio als kloppend hart


De noordelijke markt vraagt om een specifieke aanpak. “Het gaat hier om vertrouwen, om
relaties opbouwen, om elkaar echt leren kennen. In Friesland, Groningen en Drenthe werken
mensen vaak lang bij dezelfde organisatie. Maar als ze gaan, willen ze een betekenisvolle
stap zetten. Daar begeleiden wij bij.”
BeljonWesterterp kent de netwerken, de sectoren en de mensen. “We zitten dicht op het
speelveld. Daardoor kunnen we snel schakelen en ook snel aanvoelen wanneer iets klopt of
juist niet.”


Tot slot: blijven leren, blijven bewegen


De wereld verandert snel. AI, digitalisering, een krappe arbeidsmarkt. Hoe blijf je dan
relevant? “Door in beweging te blijven, door het gesprek te blijven voeren en door het lef te
houden om vertrouwen te schenken, ook als dat spannend is.” En misschien wel het
belangrijkste, besluit ze: “Door trouw te blijven aan wie je bent. Als bureau, als professional,
als mens. Want dáár begint alles.”

Brownies per post Banner

Strictly Business

Copyright ©2025 - Strictly Business
arrow-leftarrow-right