TriplePro Banner

Fajah Lourens

Geplaatst op:
01 aug 2024

Op haar 21e kwam Fajah Lourens (42) in de schijnwerpers te staan met haar rol in de populaire serie Goede Tijden Slechte Tijden. Hoewel ze altijd al droomde van een carrière als actrice, voelde ze al snel de lokroep van het ondernemerschap. In 2015 veroverde ze de bestsellerlijsten met haar boek Killerbody dieet.

Dit was het startschot voor het succesvolle Killer-body-imperium, dat inmiddels bestaat uit zes boeken, en sportcollectie en een eigen lijn met proteïneproducten verkrijgbaar bij 2000 supermarkten in Nederland én binnenkort in het buitenland. Maar daar houdt het niet op, want er staan alweer tal van nieuwe projecten op de planning. Het is safe to say: duizendpoot Fajah Lourens is een businesswoman pur sang.

Met welke projecten ben je momenteel bezig?
“Momenteel ben ik druk bezig met de voorbereiding van mijn
theatershow. Eigenlijk is het meer een ‘talk’ dan een show. Dit najaar sta ik in verschillende theaters in Nederland, waaronder Groningen, met een programma gericht op motivatie en inspiratie, gebaseerd op mijn boek ‘KillerMindset’. Met deze show wil ik mensen inzichten geven over lifestyle en succes, maar ze ook motiveren om dingen anders aan te pakken. Het gaat niet alleen over afvallen, je kunt het op alle vlakken toepassen. We gaan in op de oorzaak en transformatie, doen een geleide meditatie en eindigen met een flinke dosis motivatie. Daarnaast run ik mijn andere bedrijven.”

Je Killerbody-lijn met proteïneproducten is inmiddels in 2000 supermarkten in Nederland te vinden, én je hebt onlangs een deal getekend waarmee de producten de grens over gaan. stond dat hoog op je wensenlijst?

De producten gaan dit jaar naar Curaçao, Aruba, Bonaire, Suriname en het Midden-Oosten. Dat was zeker een wens, want ik wil mijn bedrijf groot maken en dat lukt niet als je alleen in Nederland blijft. De afzetmarkt is hier te klein.”

En dan heb je ook nog tijd om een nieuw boek, ‘KillerMindset’ uit te brengen. Hoe hou je al die ballen in de lucht?

“Dat is wel een uitdaging, want de theatertour doe ik er nu bij. Maar wat ik juist in die theatertalk wil ik laten zien hoe je bereikt wat je wil bereiken, en dit is daar een onderdeel van. Het kán wel, je moet het gewoon allemaal handig indelen. Als je doet wat je leuk vindt, voelt het niet als werk.”

‘VERLIES MAKEN VOELT NOOIT LEKKER, MAAR HET ZORGT ER WEL VOOR DAT IK WEER OP SCHERP STA’

Voelt dat voor jou nu ook zo?
“Natuurlijk ben ik soms bezig met minder leuke dingen of problem
solving in mijn bedrijf, maar ik vind het wel leuk als we, zoals onlangs, een deal tekenen voor een internationale samenwerking. Dan denk ik: ‘We flikken het wel!’. We zijn nu met z’n viertjes: één parttimer en drie fulltimers, waarvan ik er één ben, en we liggen in 2000 winkels. Daar ben ik hartstikke trots op.”
Wat zijn de grootste uitdagingen waar je tegenaan bent gelopen?
“In het kader van ondernemen is dat goede mensen vinden. Dat blijft een uitdaging. En geld. Want de manier waarop ik nu onderneem, is een andere manier dan hoe ik dat vroeger deed. Ik ben op grote schaal met retailers bezig en dan ben je eigenlijk altijd op zoek naar hoe je je voorraad betaalt.”

In de FHM-podcast ‘Vrouwen aan de top’ vertelde je dat je in 2022 twee ton verlies hebt gedraaid. Hoe ga je daarmee om?
“Het is natuurlijk niet leuk om verlies te draaien, maar dat hoort bij het ondernemen. Ik wilde investeren in een eigen kledinglijn en ben er door deze investering achter gekomen dat dat helemaal niet bij mij

past. Ik heb er geen verstand van en ben geen modemeisje. Sportkleding en bikini’s daarentegen wél, maar ik moet niet allemaal verschillende collecties gaan maken. Verlies maken voelt nooit lekker, maarhet zorgt er wel voor dat ik weer op scherp sta. Sometimes you win, sometimes you lose.”

Is je bedrijf op dit moment winstgevend?
“Op dit moment investeren wij alle winst weer in het bedrijf. Het doel op zich is dus niet winst maken, maar groeien. Dat is een hele andere manier van ondernemen. We willen zo snel mogelijk zo groot
mogelijk worden en de distributie uitbreiden. En dat kost geld. Als we geen winst zouden maken, zouden we het niet goed doen, maar alles wordt weer geïnvesteerd. En dat is wat je moet doen als je zo groot wil
worden als wat ik voor ogen heb. Ik was laatst bij een bedrijf met een investering van 600 miljoen, maar zij draaien nog steeds verlies. Ik zou daar echt niet van kunnen slapen, maar dat is de strategie die je kiest. Wil je nu geld, of ben je iets aan het bouwen voor de toekomst?”

‘Ik ben geen modemeisje en heb er geen verstand van’

Is deze denkwijze ook onderdeel van de ‘killer mindset’?
“De killer mindset gaat over dat je bent wie je zou willen zijn. Dat je kiest voor wat jíj wil en wie jij bent. Ik pas dat constant toe in mijn dagelijks leven. Ik kan wel gaan janken omdat ik geld ben verloren, maar daar win ik niks mee. Hoe sneller je zulke dingen uit het verleden los kan laten, hoe sneller het heden plezierig wordt.”


Wat heb je verder geleerd van al die jaren ondernemen?
“Dat je niet moet doen wat je niet leuk vindt. Je moet je passie volgen, want daar loop je met liefde wat harder voor. Als je iets alleen doet om geld te verdienen, dan wordt het een straf en in dat geval maakt geld absoluut niet gelukkig. Natuurlijk zijner altijd dingen die minder leuk zijn. Ik vind de administratie niet leuk en ik ben veel te chaotisch om personeel aan te sturen. Maar taken waar je niet goed in bent, kun je uitbesteden. Samenwerken is ook heel belangrijk, want als je niet kan delen, kun je niet vermenigvuldigen.”

‘HOE SNELLER JE DINGEN UIT HET VERLEDEN LOS KAN LATEN, HOE SNELLER HET HEDEN PLEZIERIG WORDT’

Je gelooft sterk in de kracht van gedachten en je hebt daarmee, naar eigen zeggen, je droomleven gemanifesteerd. Ben je nu op een punt waar je wil zijn in je leven?
“Nee, ik ben er echt klaar voor om juist niets meer te doen. Ik ben erachter gekomen dat rijkdom niet gaat over meer geld en meer werk, maar over meer rust en regelmaat. Daarom wil ik mijn bedrijf nu groot maken, want ik wil het over drie jaar verkopen. Ik ben echt een huismus, ik ben liever thuis dan dat ik in de stad hang. Als ik een weekend uitga, moet ik daar vier dagen van bijkomen, want normaal lig ik iedere dag rond 22.00 uur in bed. Ik word heel gelukkig van thuis zijn.”

Je hebt onlangs je huis in Purmerland te koop gezet en wil dus over drie jaar je bedrijf verkopen. Wat zijn je toekomstplannen en waar wil je over vijf jaar zijn?
“Ik wil eerst vanuit Spanje remote gaan werken. Mijn plan is om iedere maand drie weken in Spanje te zijn en één week in Nederland. Over vijf jaar wil ik in Spanje wonen, met mijn paarden en mijn honden. Ik wil een stuk grond kopen en daar een huis laten bouwen, waar ik uiteindelijk ook retreats
wil organiseren. Die retreats geef ik dan in combinatie met paardencoaching en ijsbaden, bijvoorbeeld. Dat doe ik nu al één keer per maand bij mij thuis in Purmerland, maar daar wil ik het op grotere schaal doen, inclusief overnachtingen.”

Brownies per post Banner

Strictly Business

Copyright ©2024 - Strictly Business
arrow-leftarrow-right